کد مطلب:224151 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:254

قتل جلودی
پس از قتل علی بن عمران جلودی را آوردند این مرد آن كس بود كه در خلافت هارون وقتی محمد بن جعفر بن محمد (ع) در مدینه قیام كرد هارون الرشید او را مأمور جنگ نموده و فرمان داد در صورت ظفر یافتن گردن او را به زن و خانه های آل ابوطالب را غارت كن و زر و زیور زنان خاندان آن ها را بستان.

جلودی این دستور را به نحو احسن اجرا كرد و آن چه توانست به قساوت و بی رحمی خود درباره اهل بیت عترت مدینه طیبه به عمل آورد. وقتی جلودی با همراهانش به خانه آل محمد هجوم كردند حضرت ابوالحسن علی بن موسی الرضا (ع) آن جا حاضر بودند به زنان دستور فرمود همه در یك اطاق جمع شدند و خود حضرت رضا (ع) به درب خانه ایستاد مانع از عمل او شود جلودی گفت همانطور كه به من امر شده باید رفتار كنم یعنی به خانه وارد شوم و زر و زیور شما را بگیرم.

حضرت رضا (ع) فرمود من زیور آن ها را برای تو می گیرم و قسم یاد می كنم كه زینتی نزد زنی باقی نگذارم به همین نحو عمل فرمود و مانع ورود جلودی شد و تمام زینت ها را گرفتند به او دادند - جلودی باز هم مطالبه می كرد امام رضا قسم یاد كردند كه زنان دیگر هیچ زینتی ندارند تا جلودی برگشت.



[ صفحه 90]



اینك امام رضا (ع) به مأمون فرمود این پیرمرد را به من ببخش به پاس همان احترامی كه به سخن او در مدینه كرده بود مأمون از جریان آگاه بود گفت این همان كسی است كه در مدینه احترام دختران رسول خدا (ص) را نگاه نداشت و از گستاخی فرو گذار نكرد.

جلودی به امام نگاهی كرد و به تصور این كه حضرت علیه وی سخن می گوید پس از آن رو به مأمون كرد گفت ای امیرالمؤمنین تو را به سابقه خدماتم در دستگاه پدرت رشید قول این شخص را درباره من قبول نكن.

مأمون گفت یا اباالحسن این شخص از حمایت شما خود را معاف می دارد ما هم طبق تقاضای او رفتار می كنیم و رو به او كرده گفت نه به خدا قسم قول این آقا را درباره تو نمی پذیرم آن گاه رو به مأمورین كرد گفت او را به رفیقش ملحق كنید او را بردند گردن او را زدند سومی را هم به همین ترتیب كیفر دادند و كشتند.